Social media is tegenwoordig veel belangrijker dan ooit. Je moet online te vinden zijn, als je klanten aan wil trekken. Volledig offline ondernemen is niet echt meer van deze tijd. Naamsbekendheid creëer je toch het beste online, en dat weten bedrijven zoals Neckerman of Zalando als geen ander. Alleen wist je dat je jouw social media kanalen ook in kunt zetten voor de verkoop van jouw producten? Hoe je dat precies doet, lees je hieronder.
Verkoop via Facebook
De klant van tegenwoordig wil snel tot koop overgaan. Ze willen niet zoeken, waar ze het product kunnen kopen. Het moet duidelijk zijn en snel werken. Het eindeloos doorklikken naar een webwinkel is dan ook niet meer van deze tijd. Tegenwoordig richt je gewoon een winkel in op Facebook met de hulp van Shopify. In een paar klikken kan een klant dan al jouw product bestellen.
Op deze manier kun je ook jouw producten veel beter promoten. Facebook is namelijk ook een belangrijk promotiekanaal voor jouw bedrijf. Tegenwoordig creëer je niet alleen naamsbekendheid door een foto te plaatsen. Je publiceert ook gewoon producten, die klanten meteen naar jouw webshop toe leiden.
Verkoop via Instagram
Naast Facebook, kun je ook Instagram inzetten als online verkoopkanaal. Het werkt min of meer hetzelfde als Facebook. Je hebt dan ook een zakelijk Facebook account nodig om je producten aan te bieden via Instagram.
Net zoals voor Facebook geldt, creëer je met Instagram shopping veel meer naamsbekendheid. Je post namelijk niet alleen meer een foto. Je voegt ook meteen een product link toe. Deze link leidt de klant naar het product op de webshop. In een paar klikken kan het product dan al besteld worden door de klant.
Het toevoegen van product links maakt de verkoop dus veel makkelijker. Waar je vroeger op je beginpagina een link naar je webshop moest toevoegen, link je klanten nu zelf naar de productpagina die ze zoeken. Dat is ook precies waar je de klant van nu naar op zoek is.
Promotie op TikTok
Naast Facebook en Instagram is TikTok ook een heel belangrijk promotiekanaal anno 2023. Net zoals andere social media kanalen kun je ook op TikTok adverteren. Je hebt dan zelf de controle over je campagne en kunt tegelijk zorgen dat je product meer verkocht wordt. Het algoritme van Tik Tok is namelijk erg goed. Dit zorgt ervoor dat jouw advertentie altijd de juiste doelgroep bereikt. Je krijgt namelijk advertenties en berichten die zijn afgestemd op jouw interesses en kijkgeschiedenis. Via TikTok kun je jouw klanten dan ook weer naar jouw webshop leiden.