Als je een bedrijf start dan zijn er een aantal zaken die je vooraf al moet regelen. Je moet bijvoorbeeld erover na gaan denken op welk platform jij jouw product wil verkopen. Daar zijn namelijk een hele hoop verschillende opties voor. Daarnaast moet je ook in zee gaan met een postorder bedrijf.
Verkoop via Bol.com
Als je net bent begonnen met je bedrijf heb je al veel moeten investeren. Er is dan vaak nog weinig budget over om een goede webshop met betaalmogelijkheden te laten bouwen. Zonder een verkooppunt, krijg je ook geen winst. Die winst heb je weer nodig voor investeringen. Je zult dus hoe dan ook een verkooppunt moeten vinden.
Het verkopen via Bol.com is dan een slimme zet. Je kunt met jouw product namelijk miljoenen klanten bereiken in Nederland en België zonder een investering te doen. Uiteraard zijn er wel kosten aan verbonden. Dat noemen ze bij Bol.com commissiekosten. Die betaal je dus op de producten die je verkoopt.
Het ideale hiervan is dat je op den duur ook kunt verzenden via Bol.com. Je kunt dan het verzendproces helemaal uit handen geven.
Verkopen via Amazon
Als je online succesvol wil zijn is het soms verstandig om via verschillende platforms te verkopen. Amazon zou dan jouw tweede verkooppunt kunnen zijn. Je richt als het ware jouw online winkel in, waar mensen in kunnen shoppen. Het voordeel is dat je de verzending, retourzending en klantenservice aan Amazon kunt overlaten. Dat maakt het voor jou als ondernemer makkelijker. Zo heb je namelijk tijd om je op andere dingen te focussen.
Het nadeel dat eraan vasthangt is dat je € 39 euro per maand moet betalen aan Amazon. Daar is de btw nog niet bij gerekend. Bovendien vragen ze ook nog verkoopkosten. Je moet dus wel zeker weten dat je die kosten eruit haalt met de verkoop van jouw producten.
Een eigen webshop
Als je succesvol bent geweest via Bol.com en/of Amazon, zou je erover na kunnen denken om jouw eigen webshop te openen. Je kunt via social media kanalen dan veel gerichter jouw producten promoten. Bovendien kun je ervoor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan op Google. Je hebt de verkoop dus veel meer zelf in handen. Alleen moet je dan wel zelf op zoek gaan naar een postorderbedrijf.
Natuurlijk kun je de verkopen op Bol.com en Amazon gewoon door laten gaan. Je spreid dan je risico, waardoor je meer kans hebt op het succesvol verkopen van jouw producten.