Trends op het gebied van pakketbezorgingen

Er zijn altijd bepaalde trends en ontwikkelingen gedurende het jaar. Dat geldt ook voor het versturen en bezorgen van pakketten. We hebben door corona natuurlijk gezien dat online winkelen populairder dan ooit werd. Is dat een aanhoudende trend of negatieve ontwikkeling?

Postbezorger

Online en offline winkelen

Online winkelen zou populair blijven. Voornamelijk voor mensen die vrijwel nooit tijd hebben overdag. We hebben allemaal meegemaakt hoe eenvoudig online winkelen is. De trend zal iets gaan afnemen, omdat mensen ook weer graag naar de winkel gaan. Dat persoonlijke contact werd tijdens corona heel erg gemist. Heel veel klanten en bedrijven vinden het dan ook weer fijn om elkaar te ontmoeten. Voor bedrijven is het de uitdaging om het online en offline winkelen goed met elkaar te combineren. De voorraad moet bijvoorbeeld goed geautomatiseerd zijn.

Betalen voor retourneren

Een aantal bedrijven was er al mee begonnen om geld te vragen voor het retourneren van een pakketje. De laatste jaren is retourneren meer een onderdeel geworden van de service. Als je een pakket terugstuurde, hoefde je daar niet voor te betalen. Het ging immers op de kosten van het desbetreffende bedrijf.

Het is onmogelijk voor bedrijven om die kosten nog voor eigen rekening te nemen. Daarom kiezen veel webshops ervoor dat de retourkosten voor de klant zijn. Dat is een ontwikkeling, waar veel consumenten aan zullen moeten wennen. Dat maakt wel dat ze bewuster gaan kijken. 

Als je twijfelt over een bepaalde broek is het niet meer zo interessant om deze te bestellen. Voornamelijk als je deze voor een leuk bedrag kunt scoren. De retourkosten zijn bijna hoger dan het product zelf. Vooral als het om een shirt of hemdje gaat. Daardoor maken klanten bewust de keuze om het daardoor niet te kopen. 

Je draagt dan ook weer bij aan duurzaamheid, als je bewust kijkt naar jouw winkelgedrag. Ook al maken heel veel postorderbedrijven gebruik van elektrische bestelwagens.

Duurzaamheid boven snelheid

Een aantal bedrijven heeft al de omslag gemaakt naar een elektrisch wagenpark. Dat geldt alleen niet voor iedereen. Sommige postorderbedrijven hebben bijvoorbeeld maar een paar elektrische bestelwagens ter beschikking. 

Daarom geven steeds meer webshops de optie om voor duurzame verzending te kiezen. Het nadeel is dat je soms wat langer op je pakketje moet wachten. Het voordeel is dat je een steentje bijdraagt aan duurzaamheid. We moeten immers allemaal ons best doen voor een duurzame wereld. 

Leave a Reply