Op alle vlakken wordt er geautomatiseerd en meer met robots gewerkt. Waarom zou dat op het gebied van pakketbezorgingen niet kunnen? Achter de schermen wordt er al veel met robots geëxperimenteerd voor de toekomst. De wereld van pakketbezorgingen komt er namelijk heel anders uit te zien. Je leert er meer over in dit artikel.
Veel meer automatisering
Sinds corona is het losgebarsten wat betreft pakketbezorgingen. Het is veel drukker geworden met online winkelen en dat merken de postorderbedrijven maar al te goed. Ook nu veel mensen weer massaal fysiek gaan shoppen, blijft de drukte bij bezorgbedrijven.
Er wordt verwacht dat die drukte nog een aantal jaren zal aanhouden. Dat is ook niet gek, want er verdwijnen natuurlijk steeds meer winkels uit de winkelstraten. Hoewel we graag personeel aan het werk zetten, wordt er ook al geëxperimenteerd met robots. We hebben natuurlijk ook last van personeelstekort, wat ook dreigt aan te houden in de komende jaren.
Zo maakt PostNL bijvoorbeeld al gebruik van robots in een van de sorteercentra. De robots worden onder andere ingezet voor interne transport. Dit zorgt ervoor dat processen versneld worden.
Tegelijkertijd zijn Amazon en DPD al aan het testen met zelfrijdende auto’s om pakketten bij de klant te krijgen en zijn er ontwikkelingen met drones. Dat wordt nu nog beschouwd als ontwikkelingen voor de toekomst, maar PostNL is met zijn robots dus al verder met automatisering.
Flexibele bezorgtijden
De klant is koning en de klant eist in dit geval steeds meer. We willen als consument echt op onze wenken bediend worden. Daardoor wordt er ook steeds meer een ‘same day delivery’ verwacht. Sommige webshops voldoen daar al aan. De verwachting is dat deze eis ook een trend wordt de komende jaren.
Naast ‘same day delivery’ willen mensen wel aan kunnen geven wanneer een pakket het beste bezorgd kan worden. Anderen willen het tijdstip nog kunnen veranderen als het pakket al onderweg is. Dat zijn natuurlijk flexibele functies, die we voorheen helemaal niet kende.
We zijn als consument dus ontzettend verwend, maar bekijk het ook anders. Het scheelt die bezorger weer in tijd, als er onderweg al gecommuniceerd wordt door de klant dat hij of zij niet thuis is. Het werkt dus voor beide partijen heel veel als de klant kan meebeslissen over de bezorgdagen en tijden.
Dat is ook een reden dat er steeds meer bezorgdiensten in de avonden rijden om jouw pakket te bezorgen. Dat maakt de service veel klantvriendelijker.